Wydawnictwa płytowe

Płyty CD

Fundacja Pro Anima jest producentem kilku płyt CD.

W sprawie zamówień proszę o kontakt pod numerem tel. +48 85 667-12-82 lub na e-mail: biuro.proanima@wp.pl

CANTUS PASCHALES — ŚPIEWY WIELKANOCNE DAWNYCH WIEKÓW

Męski Zespół Wokalny Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Mariusz Perkowski — kierownictwo artystyczne

z gościnnym udziałem:
Schola Mulierum Sanctae Hedvigis
oraz
Dariusza Hajdukiewicza – pozytyw

Pro Anima 13600

Po raz kolejny Zespół Schola Gregoriana Sancti Casimiri pragnie zabrać Państwa w muzyczną podróż w czasie do okresu średniowiecza i wczesnego renesansu, aby wspólnie odkryć piękno i bogactwo paschalnej liturgii. Okres wielkanocny zajmował szczególne miejsce w duchowości i kulturze średniowiecznej Europy. Po surowym Wielkim Poście i poprzedzającym go czasie Przedpościa, radość związana z Wielkanocą była niezwykle intensywna. Duchowni i świeccy twórcy wyrażali tę radość w motetach, pieśniach i tekstach liturgicznych, wzbogacając je o nowatorskie elementy kompozycyjne. Na płycie zespół postarał się oddać tę atmosferę poprzez wykorzystanie dawnych instrumentów i technik wykonawczych, które wiernie odtwarzają brzmienia minionych wieków. Centralnym punktem projektu jest próba rekonstrukcji muzycznej oprawy Mszy Świętej rezurekcyjnej z XV–XVI wieku, poprzedzonej procesją wielkanocną. Dzięki materiałom źródłowym, takim jak manuskrypty z Trydentu czy Antyfonarze Piotrkowskie, udało się stworzyć muzyczne „widowisko” oparte na autentycznych utworach tamtego okresu. W programie znalazły się również unikatowe polskie kompozycje, m.in. pieśni z Kancjonału Staniąteckiego oraz organowe opracowania z Tabulatury Jana z Lublina i innych polskich tabulatur. Niniejsza płyta jest owocem pasji artystów i kontynuacją wcześniejszych wydawnictw: Kolędy Europejskiej Christianitas (2018) oraz Cantus Mariales – Śpiewy maryjne dawnych wieków (2022).

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

CANTUS MARIALES — ŚPIEWY MARYJNE DAWNYCH WIEKÓW
 

Męski Zespół Wokalny Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Mariusz Perkowski — kierownictwo artystyczne

z gościnnym udziałem:
Schola Mulierum Sanctae Hedvigis
 
Pro Anima 13500
 

Zespół Schola Gregoriana Sancti Casimiri pragnie zabrać Państwa w muzyczną podróż w czasie do okresu średniowiecza i wczesnego renesansu. Do czasów gdy chrześcijańska Europa stanowiła rodzinę narodów zwaną Christianitas. Zjednoczona wspólnymi wartościami, religią i liturgią, systemem społecznym, kulturą i językiem łacińskim. W Europie średniowiecznej obiektem szczególnej czci była Najświętsza Maryja Panna, której to poświęcano kościoły i całe Państwa. Na jej chwałę najbardziej wzięci kompozytorzy i święci tworzyli muzykę, pieśni, motety a teksty liturgiczne oprawiano w najnowsze zdobycze kompozycji. Nagranie Cantus Mariales jest zwieńczeniem podejmowanych działań popularyzujących średniowieczne i późniejsze śpiewy maryjne, które od wielu lat wykonuje podczas liturgii i koncertów Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri pod kier. Mariusza Perkowskiego. Na płycie zaprezentowaliśmy utwory pochodzące z wielu źródeł Europejskiej Christianitas. Znajdują się na niej również utwory proweniencji polskiej, dzisiaj zapomniane i nieznane szerszemu gronu melomanów. Śpiew monodyczny i wielogłosowy został wykonany w sposób poinformowany historycznie zarówno a capella jak i z wykorzystaniem instrumentów dawnych m.in. lira korbowa, lutnia, viola da mano, średniowieczne instrumenty perkusyjne i pozytyw. W swoich interpretacjach zespół stawia na naturalność brzmienia męskich głosów chcąc odejść od współcześnie stosowanych technik śpiewu klasycznego i nawiązując do walorów barwowych właściwych dla muzyki ludowej i tradycyjnej. Niektóre utwory uzupełniła swoimi żeńskimi głosami Schola Mulierum Sanctae Hedvigis, aby zgodnie z postulatem Nicolausa Harnoncourta muzyka dawna zabrzmiała w sposób najlepszy z możliwych i tym samym stała się żywą i aktualną. Wierzymy, że te piękne utwory zachwycą również Państwa.

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Pieśni Nabożne - Starosielskie Bractwo Śpiewacze - płyta
Pieśni Rycerskie - Starosielskie Bractwo Śpiewacze - sponsorzy
Pieśni rycerskie - dofinansowanie
PIEŚNI RYCERSKIE
 
Starosielskie Bractwo Śpiewacze im. Św. Stanisława BM
Kier. Artystyczne Mariusz Perkowski  
 
Pro Anima 13400
 

Zespół Starosielskie Bractwo Śpiewacze od wielu lat wykonuje pieśni patriotyczne podczas m.in. Wieczorów Pamięci Witolda Pileckiego w Białymstoku oraz Marszy Niepodległości w Warszawie. Tym razem zabiera słuchaczy w podróż w czasie do epok minionych, które przenikał etos rycerski począwszy od czasów Bogurodzicy do konfederacji Barskiej na Rocie kończąc. Na płycie znalazło się 13 pieśni, które zostały zaaranżowane w sposób poinformowany historycznie z wykorzystaniem instrumentów i stylistyk z dawnych epok. Premierowy koncert z programem Pieśni Rycerskich odbył się podczas X Dnia Tradycji Rzeczypospolitej w 2020 roku. Do projektu nagrania płyty zostali zaproszeni również muzycy gościnnie współpracujący z zespołem: Jan Kiernicki – lutnia, Monika Horodek – śpiew, flety oraz Marcin Lićwinko – śpiew ludowy.

Pieśni rycerskie są ważną i niezwykle potrzebną częścią muzyki polskiej. Powstawały od średniowiecza i opisywały losy najważniejszych wydarzeń historycznych w sposób przystępny i zrozumiały dla Polaków. Rycerze polscy wygrywali, mierzyli się z porażką, ale nigdy się nie poddawali i zawsze walczyli. Polska mogła nazywać się przedmurzem chrześcijańskiej Europy i to dzięki rycerstwu polskiemu cywilizacja łacińska mogła przetrwać i się rozwijać. Podczas zaborów Pieśni Patriotyczne przypominały zaś o tym, czym jest Polska, jej piękno, kultura, a nade wszystko ludzie o prawych charakterach, dla których zawsze najważniejszy był „Bóg, Honor i Ojczyzna”. Kto wie, może i dzisiaj pokrzepi serca Polskich patriotów.

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Pieśni Nabożne - Płyta
Na Pamiątkę 3 Maja Pieśni Nabożne - sponsorzy
NA PAMIĄTKĘ 3. MAJA PIEŚNI NABOŻNE FR. KARPIŃSKIEGO
 
Monika Horodek, Witold Broda, Bartosz Izbicki
Starosielskie Bractwo Śpiewacze im. Św. Stanisława BM
Kier. Artystyczne Mariusz Perkowski  
 
Pro Anima 13300
 

„Pieśni nabożne” autorstwa Franciszka Karpińskiego były po raz pierwszy wykonywane w Białymstoku w XVIII wieku podczas jego pobytów letnich w gościnie u Izabeli Branickiej z Poniatowskich. Jak potwierdzają świadectwa historyczne były to m.in. dziś najbardziej rozpowszechnione pieśni m.in. „Kiedy ranne wstają zorze” oraz „Wszystkie nasze dzienne sprawy”. Zostały one wydane w pobliskim Supraślu w 1792 roku okazji pierwszej rocznicy Konstytucji 3-maja w oficynie ojców Bazylianów, a egzemplarz śpiewnika został przez autora podarowany jako imieninowy prezent dla ostatniego Króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego. W listownym podziękowaniu król orzekł, iż pieśni te “stawszy się z czasem, powszechnym głosem, będą uczyć naród obowiązków względem Boga i ludzi, czystych obyczajów i miłości ojczyzny”. Słowa króla okazały się prorocze i przez dziesiątki lat „Pieśni nabożne” na stałe zrosły się z polską religijnością oraz uczyły patriotyzmu w niełatwych latach niewoli narodu polskiego.

W 2021 roku przypada 230. rocznica Konstytucji 3 Maja, dla uczczenia której podobnie jak Fr. Karpiński oddajemy w ręce melomanów te mniej znane Pieśni Nabożne. Melodie do tekstów Pieśni były dobierane w ciągu ostatnich kilku lat m.in. podczas warsztatów prowadzonych w Białymstoku – Starosielcach przez Witka Brodę wraz z Justyną Piernik (2017) i Moniką Horodek (2021) oraz podczas współpracy artystycznej Bartosza Izbickiego z zespołami Fundacji.

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

KOLĘDY EUROPEJSKIEJ CHRISTIANITAS
 
Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Mariusz Perkowski – kierownictwo artystyczne 
Pro Anima 13200
Nagranie płyty zostało dofinansowane ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura – Interwencje 2018.
 
Christianitas to Europa średniowieczna, w której chrześcijaństwo było podstawowym punktem odniesienia dla opisywania własnej tożsamości. Christianitas było dla współczesnych jednym światem i każdy obywatel tego świata myślał kategoriami uniwersalnymi. Okres Świąt Bożego Narodzenia był przez wieki spoiwem całej chrześcijańskiej Europy i również dzisiaj może być czasem wyjątkowym dla większości mieszkańców Europy. Kolędy pochodzące z wielu regionów średniowiecznej Europy świadczą o wartościach naszego kontynentu, które łączyć mogą i powinny również dzisiaj. Jest to szczególnie ważne w dobie afirmacji multikulturalizmu, z jednoczesnym brakiem wychowania do zrozumienia korzeni kultury własnej, polskiej i europejskiej. Na tym tle ukazanie średniowiecznych kolęd Polskich obecnie nieznanych i zapomnianych szerszej publiczności, ma ogromną wartość. Adam Mickiewicz, w wykładach z literatury słowiańskiej (1841) mówił: „Nie wiem, czy jaki inny kraj może się pochlubić zbiorem podobnym do tego, który posiada Polska… Mówię o zbiorze Kantyczek… Uczucia w nich wypowiedziane, uczucia macierzyńskie, gorliwej czci Najświętszej Panny dla Boskiego Dzieciątka, są tak delikatne i święte, że tłumaczenie prozą mogłoby je spospolitować. Trudno by znaleźć w jakiejkolwiek innej poezji wyrażenia tak czyste, o takiej słodyczy i takiej delikatności”. Repertuar popularnych kolęd jednakże zazwyczaj nie sięga dalej niż po XVII wieczne utwory, a o starszych pieśniach Bożonarodzeniowych większość Polaków wie niewiele, pomimo tego, iż ukazują one w staropolskim języku, pełne głębi uczucia religijne naszych przodków, ważne również dla nas.
Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

PIEŚNI NABOŻNE FRANCISZKA KARPIŃSKIEGO
 
Męski Zespół Wokalny Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Mariusz Perkowski – kierownictwo artystyczne 
Bartosz Izbicki – instrumenty dawne 
Pro Anima 13100
 
Franciszek Karpiński (1741-1825) polski poeta epoki oświecenia, jest twórcą i głównym przedstawicielem nurtu sentymentalnego w polskiej liryce, autorem „Zabawek wierszem i prozą”, „Laury i Filona” i  wielu innych utworów literackich. Wielu jednak zapomina o jego najpopularniejszym dziele jakim bez wątpienia pozostają Pieśni Nabożne, pisane podczas pobytu w Białymstoku a wydane drukiem w 1792 roku w położonym nieopodal Supraślu. Na płycie 14 utworów przedzielają fragmenty pamiętników Franciszka Karpińskiego oraz opisy okoliczności w jakich pieśni w Polsce tradycyjnie śpiewano. Takie zestawienie słowa i pieśni przenosi do słuchacza do epoki Franciszka Karpińskiego a wrażenia potęgują mocne, męskie głosy śpiewaków oraz „zorientowany historycznie” akompaniament Bartosza Izbickiego na instrumentach dawnych. Płyta powstała we współpracy z Miastem Białystok. 
Posłuchaj w serwisach streamingowych!

Posłuchaj w serwisach streamingowych!

DAWNI MISTRZOWIE – NOWO ODKRYCI | MASTERS OF THE PAST – NEWLY DISCOVERED
 
Zespół Muzyki Dawnej DILETTO Anna Moniuszko /dyrygent/
DUX 1175 
 

Specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej zespół Diletto przenosi słuchaczy w czasy osiemnastowiecznej Rzeczpospolitej, kiedy wielką rolę w polskim życiu intelektualnym i kulturalnym odgrywał zakon pijarów. Zgromadzenie to od momentu założenia prowadziło działalność dydaktyczną oferując bezpłatną edukację dzieciom, niezależnie od pochodzenia. Muzyka zawsze odgrywała istotną rolę w kolegiach pijarskich, przy których powstawały kapele, nierzadko reprezentujące wysoki poziom artystyczny. Simon Lechleinter, Jacek Szczurowski i Just Caspar, których utwory znalazły się na płycie, to kompozytorzy związani z polską prowincją pijarów, znakomici przedstawiciele późnobarokowej muzyki liturgicznej. Utwory na płycie: Litaniae de Corde Jesu (1734), Litaniae in D, O Jesu mi dilecte. Płyta powstała we współpracy z Miastem Białystok.  

ANDRZEJ SIEWIŃSKI OPERA OMNIA
 
Zespół Muzyki Dawnej DILETTO 
Anna Moniuszko /dyrygent/
Schola Gregoriana Sancti Casimiri
DUX 1132    
 
Nagranie zawiera wszystkie do tej pory odnalezione dzieła mało znanego polskiego kompozytora epoki baroku, Andrzeja Siewińskiego.

Missa pro defunctis utrzymana jest w niezwykle poważnej i smutnej tonacji c-moll. Zwraca uwagę inwencja melodyczna kompozytora, piękne motywy podane w zgrabnym, koncertującym stylu. Zespół muzyki dawnej Dileto debiutujący tą płytą na rynku fonograficznym, po niespełna dziesięciu latach działalności dorobił się wyrazistego stylu, w którym widocznym celem jest wierność historycznej stylistyce wykonawczej. Całości dopełniają zgrane głosy wokalistów specjalizujących się w muzyce dawnej. Brakujące części Officium Parvum wykonuje Schola Gregoriana Sancti Casimiri, sprawiając wrażenie przeniesienia się w czasie. Utwory na płycie: Ave Regina caelorum a 8, Officium parvum Immaculatae Conceptionis BVM, Missa pro defunctis a 9 /Requiem/. Płyta powstała we współpracy z Miastem Białystok. 

Przewiń do góry
Facebook
YouTube
Skip to content