
Płyty CD
Fundacja Pro Anima jest producentem kilku płyt CD.


CANTUS PASCHALES — ŚPIEWY WIELKANOCNE DAWNYCH WIEKÓW
Męski Zespół Wokalny Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Mariusz Perkowski — kierownictwo artystyczne
z gościnnym udziałem:
Schola Mulierum Sanctae Hedvigis
oraz
Dariusza Hajdukiewicza – pozytyw
Pro Anima 13600
Po raz kolejny Zespół Schola Gregoriana Sancti Casimiri pragnie zabrać Państwa w muzyczną podróż w czasie do okresu średniowiecza i wczesnego renesansu, aby wspólnie odkryć piękno i bogactwo paschalnej liturgii. Okres wielkanocny zajmował szczególne miejsce w duchowości i kulturze średniowiecznej Europy. Po surowym Wielkim Poście i poprzedzającym go czasie Przedpościa, radość związana z Wielkanocą była niezwykle intensywna. Duchowni i świeccy twórcy wyrażali tę radość w motetach, pieśniach i tekstach liturgicznych, wzbogacając je o nowatorskie elementy kompozycyjne. Na płycie zespół postarał się oddać tę atmosferę poprzez wykorzystanie dawnych instrumentów i technik wykonawczych, które wiernie odtwarzają brzmienia minionych wieków. Centralnym punktem projektu jest próba rekonstrukcji muzycznej oprawy Mszy Świętej rezurekcyjnej z XV–XVI wieku, poprzedzonej procesją wielkanocną. Dzięki materiałom źródłowym, takim jak manuskrypty z Trydentu czy Antyfonarze Piotrkowskie, udało się stworzyć muzyczne „widowisko” oparte na autentycznych utworach tamtego okresu. W programie znalazły się również unikatowe polskie kompozycje, m.in. pieśni z Kancjonału Staniąteckiego oraz organowe opracowania z Tabulatury Jana z Lublina i innych polskich tabulatur. Niniejsza płyta jest owocem pasji artystów i kontynuacją wcześniejszych wydawnictw: Kolędy Europejskiej Christianitas (2018) oraz Cantus Mariales – Śpiewy maryjne dawnych wieków (2022).


Męski Zespół Wokalny Schola Gregoriana Sancti Casimiri
Mariusz Perkowski — kierownictwo artystyczne
Schola Mulierum Sanctae Hedvigis
Zespół Schola Gregoriana Sancti Casimiri pragnie zabrać Państwa w muzyczną podróż w czasie do okresu średniowiecza i wczesnego renesansu. Do czasów gdy chrześcijańska Europa stanowiła rodzinę narodów zwaną Christianitas. Zjednoczona wspólnymi wartościami, religią i liturgią, systemem społecznym, kulturą i językiem łacińskim. W Europie średniowiecznej obiektem szczególnej czci była Najświętsza Maryja Panna, której to poświęcano kościoły i całe Państwa. Na jej chwałę najbardziej wzięci kompozytorzy i święci tworzyli muzykę, pieśni, motety a teksty liturgiczne oprawiano w najnowsze zdobycze kompozycji. Nagranie Cantus Mariales jest zwieńczeniem podejmowanych działań popularyzujących średniowieczne i późniejsze śpiewy maryjne, które od wielu lat wykonuje podczas liturgii i koncertów Męski Zespół Śpiewaczy Schola Gregoriana Sancti Casimiri pod kier. Mariusza Perkowskiego. Na płycie zaprezentowaliśmy utwory pochodzące z wielu źródeł Europejskiej Christianitas. Znajdują się na niej również utwory proweniencji polskiej, dzisiaj zapomniane i nieznane szerszemu gronu melomanów. Śpiew monodyczny i wielogłosowy został wykonany w sposób poinformowany historycznie zarówno a capella jak i z wykorzystaniem instrumentów dawnych m.in. lira korbowa, lutnia, viola da mano, średniowieczne instrumenty perkusyjne i pozytyw. W swoich interpretacjach zespół stawia na naturalność brzmienia męskich głosów chcąc odejść od współcześnie stosowanych technik śpiewu klasycznego i nawiązując do walorów barwowych właściwych dla muzyki ludowej i tradycyjnej. Niektóre utwory uzupełniła swoimi żeńskimi głosami Schola Mulierum Sanctae Hedvigis, aby zgodnie z postulatem Nicolausa Harnoncourta muzyka dawna zabrzmiała w sposób najlepszy z możliwych i tym samym stała się żywą i aktualną. Wierzymy, że te piękne utwory zachwycą również Państwa.



Kier. Artystyczne Mariusz Perkowski
Zespół Starosielskie Bractwo Śpiewacze od wielu lat wykonuje pieśni patriotyczne podczas m.in. Wieczorów Pamięci Witolda Pileckiego w Białymstoku oraz Marszy Niepodległości w Warszawie. Tym razem zabiera słuchaczy w podróż w czasie do epok minionych, które przenikał etos rycerski począwszy od czasów Bogurodzicy do konfederacji Barskiej na Rocie kończąc. Na płycie znalazło się 13 pieśni, które zostały zaaranżowane w sposób poinformowany historycznie z wykorzystaniem instrumentów i stylistyk z dawnych epok. Premierowy koncert z programem Pieśni Rycerskich odbył się podczas X Dnia Tradycji Rzeczypospolitej w 2020 roku. Do projektu nagrania płyty zostali zaproszeni również muzycy gościnnie współpracujący z zespołem: Jan Kiernicki – lutnia, Monika Horodek – śpiew, flety oraz Marcin Lićwinko – śpiew ludowy.
Pieśni rycerskie są ważną i niezwykle potrzebną częścią muzyki polskiej. Powstawały od średniowiecza i opisywały losy najważniejszych wydarzeń historycznych w sposób przystępny i zrozumiały dla Polaków. Rycerze polscy wygrywali, mierzyli się z porażką, ale nigdy się nie poddawali i zawsze walczyli. Polska mogła nazywać się przedmurzem chrześcijańskiej Europy i to dzięki rycerstwu polskiemu cywilizacja łacińska mogła przetrwać i się rozwijać. Podczas zaborów Pieśni Patriotyczne przypominały zaś o tym, czym jest Polska, jej piękno, kultura, a nade wszystko ludzie o prawych charakterach, dla których zawsze najważniejszy był „Bóg, Honor i Ojczyzna”. Kto wie, może i dzisiaj pokrzepi serca Polskich patriotów.


Starosielskie Bractwo Śpiewacze im. Św. Stanisława BM
Kier. Artystyczne Mariusz Perkowski
„Pieśni nabożne” autorstwa Franciszka Karpińskiego były po raz pierwszy wykonywane w Białymstoku w XVIII wieku podczas jego pobytów letnich w gościnie u Izabeli Branickiej z Poniatowskich. Jak potwierdzają świadectwa historyczne były to m.in. dziś najbardziej rozpowszechnione pieśni m.in. „Kiedy ranne wstają zorze” oraz „Wszystkie nasze dzienne sprawy”. Zostały one wydane w pobliskim Supraślu w 1792 roku okazji pierwszej rocznicy Konstytucji 3-maja w oficynie ojców Bazylianów, a egzemplarz śpiewnika został przez autora podarowany jako imieninowy prezent dla ostatniego Króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego. W listownym podziękowaniu król orzekł, iż pieśni te “stawszy się z czasem, powszechnym głosem, będą uczyć naród obowiązków względem Boga i ludzi, czystych obyczajów i miłości ojczyzny”. Słowa króla okazały się prorocze i przez dziesiątki lat „Pieśni nabożne” na stałe zrosły się z polską religijnością oraz uczyły patriotyzmu w niełatwych latach niewoli narodu polskiego.
W 2021 roku przypada 230. rocznica Konstytucji 3 Maja, dla uczczenia której podobnie jak Fr. Karpiński oddajemy w ręce melomanów te mniej znane Pieśni Nabożne. Melodie do tekstów Pieśni były dobierane w ciągu ostatnich kilku lat m.in. podczas warsztatów prowadzonych w Białymstoku – Starosielcach przez Witka Brodę wraz z Justyną Piernik (2017) i Moniką Horodek (2021) oraz podczas współpracy artystycznej Bartosza Izbickiego z zespołami Fundacji.





Specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej zespół Diletto przenosi słuchaczy w czasy osiemnastowiecznej Rzeczpospolitej, kiedy wielką rolę w polskim życiu intelektualnym i kulturalnym odgrywał zakon pijarów. Zgromadzenie to od momentu założenia prowadziło działalność dydaktyczną oferując bezpłatną edukację dzieciom, niezależnie od pochodzenia. Muzyka zawsze odgrywała istotną rolę w kolegiach pijarskich, przy których powstawały kapele, nierzadko reprezentujące wysoki poziom artystyczny. Simon Lechleinter, Jacek Szczurowski i Just Caspar, których utwory znalazły się na płycie, to kompozytorzy związani z polską prowincją pijarów, znakomici przedstawiciele późnobarokowej muzyki liturgicznej. Utwory na płycie: Litaniae de Corde Jesu (1734), Litaniae in D, O Jesu mi dilecte. Płyta powstała we współpracy z Miastem Białystok.


Missa pro defunctis utrzymana jest w niezwykle poważnej i smutnej tonacji c-moll. Zwraca uwagę inwencja melodyczna kompozytora, piękne motywy podane w zgrabnym, koncertującym stylu. Zespół muzyki dawnej Dileto debiutujący tą płytą na rynku fonograficznym, po niespełna dziesięciu latach działalności dorobił się wyrazistego stylu, w którym widocznym celem jest wierność historycznej stylistyce wykonawczej. Całości dopełniają zgrane głosy wokalistów specjalizujących się w muzyce dawnej. Brakujące części Officium Parvum wykonuje Schola Gregoriana Sancti Casimiri, sprawiając wrażenie przeniesienia się w czasie. Utwory na płycie: Ave Regina caelorum a 8, Officium parvum Immaculatae Conceptionis BVM, Missa pro defunctis a 9 /Requiem/. Płyta powstała we współpracy z Miastem Białystok.